In 2015 moeten alle huismerkproducten van AH duurzaam zijn geproduceerd. Dat bleek tijdens een Masterclass Groen Succes Live!, waarmee Eneco vernieuwende business cases onder de aandacht brengt.
Tijdens deze masterclasses biedt Eneco ondernemers, van het MKB tot grootbedrijf, een platform om een vernieuwend product of idee te delen. Het is een mooie kans om te netwerken en je bedrijf te presenteren.
AH Puur & Eerlijk
De duurzame case in april ging over het eigen merk Puur & Eerlijk van AH.
Topman Dick Boer van Ahold heeft aangekondigd dat in 2015 alle
huismerkproducten duurzaam geproduceerd moeten zijn. Mede hierdoor moet de
CO2-uitstoot van de multinational in 2015 met 20 procent zijn verminderd ten
opzichte van 2008.
Volgens Florentine van Marwijk Kooy, brandmanager bij AH, worden Puur &
Eerlijk producten steeds populairder. In 2011 was er sprake van 15 procent
groei, in 2012 een groei van 10 procent.
Van Marwijk: “Deze duurzame producten zorgen voor meer omzet en winst. Maar we
voelen ook een maatschappelijke betrokkenheid. Dat gaat terug naar onze
oprichter Albert Heijn, die het al had over klein dagelijks geluk. Met onze
MVO-strategie willen we onze impact op dier, milieu, natuur en mens
minimaliseren. Klanten verwachten dat ook van ons, maar het is ook uit
zelfbehoud. Duurzaamheid is voor ons een ‘license to operate’”.
Vernieuwing in energiesector
Barth de Klerk, directeur Eneco Business, neemt na AH het woord en geeft de
bezoekers ook wat mee over de visie van Eneco. Hij vertelt dat in 2030 de
Nederlandse energievoorziening er heel anders uit gaat zien.
“Van bedrijf tot consument, we worden allemaal producent van energie. De
opwekking van energie gaat dus van een centraal naar een decentraal niveau.
Bij Eneco spelen we nu al op deze trend in. We investeren tussen de 500 en
600 miljoen euro in schone energie. Denk aan on – en offshore windparken,
biomassacentrales en zonnepanelen.
“Eneco kiest daarnaast voor gas omdat het van alle fossiele brandstoffen
de schoonste brandstof is. Onze rol als energieleverancier verandert ook. We
zijn en worden steeds meer een adviseur en projectpartner voor bedrijven. Op
het gebied van energiemanagement, energiebesparing, energieafname,
energieopwekking en energiecompensatie weten we kostenbesparingen te
realiseren.”
Hij gaf een aantal voorbeelden van projecten die ik de komende tijd op Z24 zal
toelichten.
Duurzaam hoofdkantoor
De masterclass wordt afgesloten met een rondleiding door één van de meest
duurzame hoofdkantoren van Nederland. Sanna van der Wijst leidt de
deelnemers rond en vertelt welke duurzame technieken er in het gebouw zijn
toegepast. ‘Practise what you preach’.
Van zonnepanelen, sun trackers, een warmte- en koudecentrale, daktuinen,
vegetatiegevels, duurzaam meubilair, oplaadpalen voor elektrische auto’s you
name it. De meesten van mijn collega’s werken niet op een vaste plek.
Hierdoor ontmoeten we elkaar gemakkelijker en gaat de samenwerking ook een
stuk beter.
Uit de positieve reacties kan ik opmaken dat we met deze middag de deelnemers
met woord en daad hebben geïnspireerd. Graag nodig ik u uit om u de volgende
keer ook te laten inspireren tijdens de masterclass Groen Succes Live!
Aanmelden voor een Masterclass?
Wil je de laatste ontwikkelingen niet missen op het gebied van duurzaamheid? Hier kun je je gratis inschrijven voor de volgende Masterclass Groen Succes Live!
VraagWelke voorbeelden zouden we volgens jou voor Groen Succes Live! onder de |
Peter Paul Weeda is directeur zonne-energie Nederland bij Eneco. Namens
Eneco laat hij in een reeks bijdragen zien hoe ondernemers baat kunnen
hebben bij duurzaam ondernemen. Eneco is partnerexpert van Z24.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl